Great Ocean Road túra – dec 23.

2007. december 23.

A reggeli kelés szokás szerint iszonyú nehezen ment, de azért egész jó részidőt futottunk, és fél 10 körül már el is indultunk. 🙂

Apollo Bay-ben túl sok látnivaló nem akadt, így tovább mentünk Cape Otway-be – nagyon szép dimbes-dombos, erdős tájon -, ahol egy egészen 1994-ig működő világítótornyot néztünk meg.  A torony az egyik legrégebbi Ausztráliában, 20 méter magas és a legjobb dolog volt benne, hogy fel lehetett rá menni. 🙂
Az óceán elképesztően nézett ki a magasból, csak kicsit nehéz volt fényképezni, akkora szél fújt. Szinte megtartotta az embert, ha "ráfeküdtél" a szélre. Apró csigalépcsőn lehetett felmenni a tetejébe, ahol ott üldögélt egy srác, akinek az egyetlen dolga, hogy időnként ránézzen a turistákra, válaszoljon néhány kérdésükre, és ha nagyon szépen megkéred, akkor kb. 2 másodpercre beindítja a körben forgó lámpákat. Ennyi. Amúgy meg ül a kis székén, mellette a mobil radiátora, és amíg egymásnak adják a kilincset a látogatók, ő mit sem törődve ezzel, arcán a totális nyugalommal, olvasgatja a könyvét. Napi 8 órában. Biztos nincs magas vérnyomása meg alvászavarai. 🙂

A világítótorony felé amúgy sikerült látni néhány vadon élő koalát is, ahogy szunyókáltak meg vakaróztak az eukaliptusz fákon. Viccesek voltak egyébként útközben a jelző táblák. Egyik helyen koala veszély, másikon kenguru, harmadikon meg szarvasmarha meg birka. 🙂

A Great Ocean Road-tól északra, a szárazföld felé található egy pár éve épült látványosság, az Otway Fly. Ez egy 600 méter hosszú acélhíd, amelyet egy őserdő közepén építettek, 25 méter magasságban a fák között. Iszonyú érdekes végigsétálni a hatalmas fák koronái között és szó szerint madártávlatból nézni körbe. A hidat megspékelték egy kilátóval is, ami még magasabb, kb. 50 méter magasan áll a fák között. Hát ez a része a dolognak már kezdett izgalmas lenni, mert az egész hídszerkezet alapból mozog, ráadásul rácsos szerkezetű és nem tömör acél, így minden oldalra szabad kilátásod van, ami elég félelmetessé teszi a sétát. Ráadásul a szerkezet egyik "elágazása" szabadon kinyúlik kb. 15 méterre, és cirka 45 méteres magasságban "lebegsz" a semmiben. A híd szerkezete ugyanis függesztett, azaz vastag acélkábelek vannak kifeszítve minden irányba, ezek tartják a több irányba nyúló híd elágazásokat. Szóval nem mondom, hogy egy-két percre nem fogott el a pánik, de mindenképpen megérte a dolog, mert ilyet máshol nem lát az ember. A prospektus szerint legalábbis csak Ausztráliában van ilyen, erdőben épített függőhíd. Hatalmas ötlet mindenesetre!

A talaj növényzet elsősorban páfrányokból állt, a fák pedig nagyon érdekesek voltak, különösen a berkenye fa (mountain ash), ami óriási nagyra nő, akár 100 méteresre is. Érdekes, hogy a törzse nyíl egyenes, ráadásul nem is nagyon vastag, szóval én csak ámultam, hogy nem törik ketté egy nagyobb szélben. A törzse mindenféle színben pompázik, és érdekesen "hámlik". Olyan, mintha vedlené a bundáját a fa, fokozatosan válnak le róla a rétegek, és kívülről befelé haladva a kérge egyre világosabb. A veres berkenye egyébként az eukaliptusz félék családjába tartozik és nem ugyanaz, mint ami nálunk is megtalálható a nagyobb erdőkben. Az ismert legmagasabb virágzó fa, Ausztrália dél-keleti részén és Tasmániában őshonos. A fák között elrejtettek néhány dinoszauruszt is, csak hogy legyen egy kis feeling-ünk arról, hogy milyen is volt az erdő cirka 150 millió évvel ezelőtt. 🙂

Az útikönyv szerint 3 vízesés is van a környéken, így elautókáztunk megnézni őket. Pár kilométeres távolságban volt mindegyik, de a probléma az volt, hogy a vízesések az erdő legbelsejében találhatóak, és mindegyik legalább 1 de az egyik 5 kilométeres sétával érhető el csak. Ezt az útikönyv elfelejtette megemlíteni… 🙂 A séta ellen amúgy nem is lett volna semmi kifogásunk, viszont időben ez több órát vett volna igénybe, mi pedig "kötve" vagyunk az útitervhez, amibe ezt nem kalkuláltuk bele. Mivel láttunk már egy ilyen vízesést, úgy döntöttünk, hogy bár elautóztunk a helyszínre, mégsem nézzük meg őket. Egyébként is délután 3 óra körül járt már és még hátravolt a Great Ocean Road legnagyobb látványossága, a 12 Apostol! A vízesésekhez vezető utak viszont gyönyörűek voltak. Láttunk eukaliptusz erdőt és hatalmas fenyőerdőt is.

Szóval délután elértünk oda, amiről minden úti beszámoló csak szuperlatívuszokban beszél, és az egész Great Ocean Road legnagyobb vonzerejének számít, a 12 Apostolhoz.

Ha egy szóval kellene jellemeznek a látottakat, csak annyit mondanék: hihetetlen. 🙂 A 12 Apostol név tulajdonképpen 12 db, az óceánból kiemelkedő mészkőtömböket jelent, amelyek a meredek sziklapart mentén helyezkednek el. A megnevezés egyébként mára már nem pontos, mert a 12-ből csak 8 darab van, ugyanis időközben néhány kisebb sziklatömb összeomlott. De ez az aprócska szépséghiba mit sem ront az összképen! 🙂 Egyszerűen csodálatos az egész úgy ahogy van, és megint úgy jártunk, mint Sydney-ben az Operaházzal, hogy nem bírtunk elég képet csinálni róla.

A part vonal ezen a szakaszon olyan mint valami puzzle, legalábbis engem erre emlékeztetett. Olyanok a sziklafalak ugyanis, mint a puzzle darabkák szélei. A kisebb nagyobb kiszögellések belsejében pedig kisebb barlangok is találhatóak. Az óceán félelmetesen veri a partot, hatalmas hullámokkal koptatja a sziklákat és elképesztő morajlása van. Le lehet lépcsőzni a tengerpartra (Gibbson Steps), valamivel feljebb, mint ahol az Apostolok vannak, ahonnan káprázatos a panoráma. Maga a part szakasz finom homokos, és egész hosszan el lehet sétálni a sziklák mellett. 30 fokban minden bizonnyal meg is tettük volna, de délutánra már megint nagyon lehűlt a levegő és a hajunkat kitépte olyan erős szél fújt, úgyhogy beértük egy kis bámészkodással. Fényképezni is nagyon nehéz volt, mert szűrt fény volt és pára, amitől az összes kép fehéres lett és túl világos, ráadásul annyira fújt megint a szél, hogy alig bírtam megtartani a kamerát. 🙂

Az egész délután legizgalmasabb élménye viszont még csak ezután jött! A 12 Apostolt ugyanis helikopterről is meg lehet csodálni… és igen, mi felültünk egyre!!! És ez azért ekkora nagy szám nekünk, mert még soha életünkben nem ültünk ilyen járgányon!!! Ha őszinte akarok lenni, akkor tulajdonképpen ez egy lélekvesztő, legalábbis én annak tartom ezeket a kis négy személyes "göbziket". 🙂
Azt hiszem jó taktikát folytattunk Tomival, mert nem hagytunk magunknak időt, hogy beparázzunk. Talán még 5 percet sem gondolkodtunk rajta… egy életem egy halálom… fogtuk és felültünk egyre. Megkérdeztem a fickót a pénztárnál, hogy biztonságos-e. Azt mondta tutira, "no worries", a szavát adja, hogy épségben földet érünk, és irtózatosan fog tetszeni nekünk. Elhittük neki, és maximálisan igaza volt! 🙂

Aaahhh, iszonyatosan tetszett!!! Ez egy akkora élmény, hogy nincs is rá szó és szerintem soha nem fogjuk elfelejteni! A kis göbzi úgy lebeg, mint egy kis szúnyog a levegőben, és komolyan mondom, hogy stabilabbnak tűnt és éreztük, mint egy Boeing 747-est! Egyáltalán nem ráz, nem dobál, szóval semmi kellemetlen. Egyedül akkor nyitottam kicsit nagyobbra a szemecskéimet, amikor bedőlt a kanyarban a kis gép. Mert érzel minden mozgást közvetlenül, és együtt dőlsz a géppel Te is! 🙂 Fokozta az élményt, hogy egy ilyen helikopteren nem egy kb. 10 x 15 centis ablak van, mint a nagy gépeken, hanem körben üveg az egész, egészen le, szinte a lábadig. Szóval amikor bedöntötte a gépet a pilóta, akkor kicsit megmarkoltam az ülést és csak annyi jött ki a számon, hogy "Jézusom". 🙂 Kicsit félelmetes érzés volt így "rádőlni" az óceánra, semmi mást nem látva, mint a hullámokat alattad. Kaptunk fejhallgatót is, egyrészt, hogy ne süketüljünk meg a nagy zajtól, másrészt tudtunk így egymással kommunikálni is. Bár többnyire csak én beszéltem, mert Tominak tátva maradt a szája és 10 percig meg sem szólalt csak kamerázott és nézelődött. 🙂

A pilóta amúgy egy nagggyon jó fej fiatal srác volt, a helikopter mellett készült képeken látszik is. 🙂

This entry was posted in Utazás. Bookmark the permalink.