Sydney – második nap

2007. november 4. vasárnap

Gyönyörű időre ébredtünk, ezerrel sütött a nap vasárnap, úgyhogy vágtattunk vissza a kikötőbe, és az Operaházhoz, amit már előző este körbejártunk. Mindenképpen vissza akartunk menni, mert egyrészt tegnap borús idő volt, másrészt későn értünk oda és lemaradtunk a túrákról, ami keretében belülről is megtekinthető az Operaház.

Amikor először megláttuk messziről az Operaházat, nem volt akkora katarzis, mint azt vártuk. Borult volt az idő, és egyáltalán nem olyannak tűnt az épület, mint a képeken, amiket már korábban láttunk róla. Hangsúlyoznám, hogy elsőre! Mert ahogy odasétáltunk, és elkezdtük körbejárni, fokozatosan egyre szebb lett. 🙂 Most már értjük, hogy miért mondják, hogy nincs ehhez hasonló épület az egész világon.

Egyszerűen nem tudsz betelni vele. Bárhonnan is nézed, gyönyörű. Hatalmas, minden szemszögből más és más, és elképesztő ívei vannak! Napsütésben vakítóan csillognak a kupolák, a speciális csempeburkolatnak köszönhetően, amelyből több mint 1 milliót használtak fel.
A kilátás pazar, a kikötőre, a Harbour hídra, a vízre, és a környező házakra. Csináltunk is legalább 200 képet róla: előlről, hátulról, alulról, jobbról, balról, színesben, fekete-fehérben, sepia-ban és még sorolhatnám… 🙂
Feltettünk egy jó párat ide a blogra is, de ez még így is töredéke annak a mennyiségnek, amit fotóztunk. Fényképen persze nem olyan, mint az életben, nem adja vissza azt az élményt, úgyhogy előre is elnézést mindenkitől a rengeteg képért, ha esetleg unalmas lenne… 🙂

Szóval már zsibbadt a nyakunk, annyit bámultuk az épületet, úgyhogy befizettünk egy kis túrára az épület belsejében. Sajnos a fényképezés szigorúan tilos volt odabent, kizárólag a bejáratot és a fogadócsarnokokat fényképezhettük, úgyhogy a kimaradt koncert termekről és az opera színpadról feltettünk egy-két képet, amely megtalálható az Operaház honlapján. (http://www.sydneyoperahouse.com/homepage.aspx)

Az épületet Operaháznak hívják, holott színházak, stúdió színpadok és koncerttermek egész komplexuma található benne. Bár nem hiteles a forrás, de az Operaház tervezője, Jorn Utzon fejében narancshámozás közben született meg az íves tetőszerkezet terve. Az építkezés meglehetősen elhúzódott és végül 14 évig tartott. Az előre nem látható problémák és nehézségek pedig annyira megdobták az építkezés költségeit, hogy külön alapítványra és lottójátékra volt szükség ahhoz, hogy fedezni tudják a több mint 102 milliós költségeket.

Idén az Operaházat a Világörökség részévé nyilvánították, ami azért nagy szám, mert az épület alig több, mint 30 éves… 🙂
Két terembe mehettünk be, az egyik az opera színpad, amelyben 1500 néző fér el, és olyan tökéletes az akusztikája, hogy nincs szükség kihangosításra. Ehhez egyrészt hozzájárul a burkolat, amit használtak a falakon illetve a padlón, továbbá speciális hangvisszaverő anyagból készültek a székek is és azok huzatja is. Speciális a színpad is, mintegy 5 szint mélyen tudják elsüllyeszteni a különböző díszleteket a mögötte található lift segítségével. Azt hittem, hogy a világ minden tájáról jönnek ide előadóművészek, és többnyire nemzetközi a repertoár. Kiderült azonban, hogy az egész évben működő Operaház elsősorban a helyi, ausztrál operának, szimfonikus zenekarnak és balettnak ad otthont és az előadások túlnyomó többségét ők adják elő. Vannak persze vendégelőadók, ilyenkor a jegyárak is az egekbe kúsznak. Amíg szegény Pavarotti élt, vagy amikor a három tenor itt lépett fel, a jegyek akár meghaladták az 1000 ausztrál dollárt is (több, mint 150 000 Ft). Egy átlagos opera vagy színházi előadás azonban már megnézhető 100-200 dollárért, de akadnak még ettől olcsóbb jegyek is.

A koncertterem programja sokkal változatosabb, mint az opera színpadé. Itt a hip-hop koncerttől kezdve, gyerekműsorokon át minden megy. Itt rendezik majd meg az ausztrál "Megasztár" (Australian Idol) döntőjét is idén. Ezen kívül vannak még szabadtéri koncertek is, amikor a nép kiül a lépcsőkre és hatalmas vetítővásznon nézik az előadást vagy koncertet.

A kupolákra és a borításra visszatérve, még annyit, hogy a speciális csempéket azért is használták a burkolat elkészítésére, mert ezek ún. lótusz effektussal rendelkeznek, azaz víztaszítóak, és öntisztítóak. Elég nehéz lenne ugyanis lemosni a kupolákat… 🙂

Előző nap, szombaton egymást érték a különböző esküvők az Operaház körül. Gondolom nem lehet olcsó kibérelni egy helységet az épületben vagy csak akár a környékén is, de tény, hogy dömping volt. Még másnap vasárnap is láttunk egy-két menyasszonyt. 🙂

Mivel iszonyatos meleg volt vasárnap, elmentünk egy kicsit hajókázni is. Az Operaháztól indulva jobbra és balra is elhajókáztunk a part mentén. Hát mesés a kilátás a vízről… 🙂 A valamivel távolabbi helyekre induló kompok egyébként nem cammognak, úgy nyomta neki a sofőr, hogy alig bírtunk kapaszkodni… 🙂

Hajókázás után felültünk egy buszra és legurultunk Bondi Beachre, ami Sydney legnépszerűbb strandja. Egy hangyányit melegünk volt a farmerban, meg zárt cipőben, de hát azt mondták hideg lesz, mi meg nem vittünk se rövid nadrágot, se fürdőruhát… 🙂 Pedig a strand tele volt, és mindenki halál barna volt. Úgy tűnik, hogy nem mindenkit zavar az ózon lyuk meg a káros UV sugárzás. Iszonyú erős a nap, ezt már én is tapasztaltam. 30-as napkrémmel kentem be magam a múltkorában és kifeküdtem egy órácskára a tengerpartra. Hát nem égtem le, de azért bepirultam. És még csak tavasz van! Otthon ennyi napozás ilyen krém mellett egyenlő a nullával. Szóval vigyázni kell, óvatosak leszünk és be fogunk szerezni egy durvább naptejet, mert hosszabb kint tartózkodás esetén arra szükség lesz.

Bondi Beach-ről vissza buszoztunk a kikötőbe és újra felültünk egy hajóra, hogy az esti fényeket is megnézzük a kikötőben. Sajnos a fényképek nem sikerültek túl jól, mert túlságosan mozgott hozzá a hajó, ráadásul ahogy haladtunk minden "be is mozdult", és hát a mi gépeink nem profi gépek, hogy ezeket meg tudjuk szuper minőségben örökíteni. 🙂

Estére maradt még egy olasz vendéglő, meg egy kis borozás… 🙂

This entry was posted in Utazás. Bookmark the permalink.