Az első városnéző hétvége

2007. október 6-7.
Végre eljött a "szabad hétvégék” korszaka, úgyhogy megejtettük az első "klasszikus városnézésünket” Melbourne-ben. Két kiállítás is volt a városban, amit már hetek óta meg akartunk nézni, és mivel mindkettő hamarosan véget ér, a szombatot ezzel kezdtük.
Az első a National Gallery of Victoria múzeumban volt, amely Ausztrália, ha jól tudom legrégebb művészeti múzeuma (1861-ben nyitották meg). A kiállítás, amit megnéztünk, a Guggenheim Collection volt, amely a világ összes Guggenheim múzeumaiban megtalálható képek közül volt egy válogatás, az 1940-es évektől napjainkig. Láttunk egy-két nagyon jó képet! Nekem tetszett, de Tominak már kevésbé. 🙂
A második kiállítás a Pixar animációs stúdió 20 éves történetét mutatta be. Ezt sem akartuk kihagyni, mivel imádjuk mindketten az animációs filmeket, a Pixar pedig ebben a legjobb!
A kiállítás bemutatta a film készítés különböző fázisait az ötlettől egészen a megvalósításig. Érdekes volt látni, hogy egy-egy ismert karakter hogyan indult és mi lett belőle a folyamatos áttervezések, átalakítások után és jutott el a végleges formáig, amit a filmekben láttunk. Sajnos fotózni tilos volt, úgyhogy csak a bejáratnál kiállított három figurát tudtuk lefényképezni.
A két kiállítás után kiültünk ebédelni a Federation Square-re, ahol az éppen futó Fringe Fesztivál 🙂 keretében mindenféle akrobata és egyéb szórakoztató előadások mentek. Gyönyörű idő volt, sütött a nap ezerrel, mindenki kiült a lépcsőkre, evett vagy csak elheverve napozott, és közben mentek a különféle műsorok. 🙂 Ez a tér egyébként egy "mesterségesen” kialakított hely, amelyet ráépítettek a vasúti sínekre, amelyek befutnak Melbourne központi pályaudvarára, a Flinders állomásra. Sejtésünk szerint valami hasonlóra gondolnak otthon is Pesten, a Nyugati környékén. Nem rossz ötlet, persze ha sikerül jól kivitelezni.
Ebéd után felültünk a City Circle villamosra, amely egy ingyenes járat és körbevisz a város központjában, a CBD-ben (Central Business District), ahol a város üzleti, kormányzati, kulturális élete zajlik, és ahol a hatalmas felhőkarcolók találhatóak. A CBD területileg olyan, mint egy nagy téglalap, amelyet egymásra merőleges utcák tagolnak. A villamos ezt a kerületet járja körbe és egyben városnéző járat, a hangszórókból tájékoztatják az utasokat, hogy éppen merre és hol járnak, melyik épület micsoda. Eszembe jutott róla Emil Rulez: "Helló turiszt! Luk on dö rájt szájd!” 🙂
A villamos egyébként nem Combino, hanem a régi design képviselője, még valamikor az 1800-as évekből. Ilyen villamos közlekedik még a városban, amely azonban nem városnéző járat, hanem étterem. Este 6 körül indul, ha jól tudom, körbejárja a belvárost, de közben elfogyaszthatsz egy fincsi vacsorát. Tomival már tervezzük, hogy egyik este felpattanunk rá. 🙂
Délután még betévedtünk egy, a CBD-ben található bevásárlóközpontba, amely nagyon érdekesen volt megépítve, meghagyták ugyanis a régi épületet, toronnyal együtt, és köré építették a bevásárlóközpontot magát. Sajnos kideríteni nem sikerült, hogy a korabeli épület mi célt szolgált annak idején, de majd egy legközelebbi látogatás alkalmával kiderítjük.
Nem volt ugyanis időnk a nézelődésre, mivel minden zárt 5 órakor, szombaton! Itt másképp működnek a dolgok, eltérően az otthoni szokásoktól. Az üzletek hétköznapokon este 5-6-ig vannak maximum nyitva, utána minden bezár, kivétel ez alól néhány étterem, bár. Szombaton járnak a helyiek inkább vásárolni, ilyenkor tele a belváros, minden üzlet nyitva van, de ekkor is csak 5-ig. Furcsa volt, hogy egy hatalmas, több szintes bevásárló központ, amelynek tetején még egy nagy mozi is volt, 5-kor bezár, az éttermekkel együtt. Ha minden igaz, akkor csütörtök-pénteken van hosszú nyitvatartás, este 8-9-ig, de ezt még csak egy-két helyen láttuk eddig.
Szombat este még elmentünk egy szülinapi buliba, ahova az a lány (Szandra) hívott meg minket, akiről már korábban meséltünk, és az IKEA-ban segített nekünk. A buli kint volt a külvárosban, villamossal majd vonattal (otthoni HÉV-nek felel meg) is legalább egy óra hosszát utaztunk. Volt néhány magyar még a buliban, akikkel tudtunk pár szót váltani, illetve Szandra szüleivel beszélgettünk még, akik kb. egy éve költöztek a gyerekeik után ide ki Melbourne-be.
Egyébként előző este szintén találkoztunk egy magyar társasággal, akik tök jó fejek voltak, fiatalok és mind legalább 2-3 éve itt van már Melbourne-ben, de többségében jóval régebb óta. Ők végleg itt szeretnének maradni, nem tervezik, hogy a közeljövőben hazaköltöznek. Látszik mennyire kicsi világ, kiderült, hogy az egyik pár pont a mellettünk levő házban lakik. 🙂
Vasárnap megint gyönyörű idő volt, a hőmérő szerint csak 18 fok, de ha szélcsend van és süt a nap, akkor legalább 23-nak lehet érezni. Lesétáltunk Tomival Port Phillip-be, ahol pár nappal korábban sétáltam egy jó nagy kört, és megnéztük a partot és a kikötőt. Hozzánk nagyon közel van, kb. 15 perc séta a szomszédos Fitzroy utcán (ahol ismét ittam egy fincsi kávét!) és ez az a part szakasz és kikötő, amit az ablakunkból látunk. A partra érve, hosszú kirakodó vásárba botlottunk (elméletileg minden vasárnap van), ahol iszonyatosan szép kézműves dolgokat láttam: ékszerek, ruhák, festmények, berendezési tárgyak stb. Fogok én még ide jönni azt hiszem. 🙂
A parti kávézók most azért zsúfoltabbak voltak, mint amikor én voltam hétköznap. Gondolom, ahogy melegszik az idő, itt egyre több ember lesz! Kisétáltunk a mólóra, üldögéltünk kicsit a homokos parton, majd Middle Park-ot érintve visszasétáltunk hazafelé. Middle Park egy csendes kertváros, most végre tudtam fényképet készíteni a kedvenc kis házaimról. 🙂
Hazafelé sétálva érintettük Albert Park-ot, amelynek az alsó sarkában lakunk. Egy hatalmas tó van a park közepén, e körül szokták rendezni a Forma-1-es futamokat. Néhány önjelölt autóversenyző körözgetett a pályán, motorosok, akik nyomták neki rendesen. Elméletileg a versenyt lehet látni a házunk tetején található teraszról. 🙂
A park tele van krikett, foci és golf pályákkal, az egyiken éppen baseball-oztak, amit muszáj volt leülnünk és nézni egy kicsit, mivel Tomi szereti. Igyekezett szegénykém elmagyarázni nekem a szabályokat, de hát őszintén szólva nem is értem, hogy lehet ennyire népszerű ez a játék. 🙂

This entry was posted in Utazás. Bookmark the permalink.